گزش یا موردنت و کاربرد آن در موسیقی

گزش یا موردنت

موردنت (mordent) یا گزش، یک نت زینت در موسیقی است. در واقع هدف اصلی استفاده از گزش، اشاره سریع به نتی دیگر و سپس بازگشت سریع به نت اصلی می باشد. که این کار می تواند زیبایی خاصی به آهنگ بدهد.

انواع گزش (موردنت)

گزش در کل به دو صورت وجود دارد:

  1. گزش فوقانی (بالایی): در این نوع گزش، ابتدا باید نت اصلی را نواخته و بعد نت بالایی را خیلی سریع اجرا کنید و سپس دوباره به نت اصلی برگردید. همچنین ارزش زمانی نت بالایی که باید سریع اجرا شود، بسیار کم است و در نتیجه آن را باید سریع اجرا کنید و به نت اصلی برگردید. در تصویر زیر نمونه ای از گزش فوقانی و نحوه ی نواختن آن را مشاهده می کنید.
  2. موردنت یا گزش فوقانی
  3. گزش تحتانی (پایینی): این نوع گزش شباهت بسیاری با گزش فوقانی دارد و تنها تفاوت آنها در این است که در گزش تحتانی، بعد از نواختن نت اصلی، باید نت پایینی را نواخت، نه نت بالایی را. همچنین در تصویر زیر نمونه ای از گزش تحتانی را به همراه نحوه ی نواختن آن مشاهده می کنید.
  4. موردنت یا گزش تحتانی

تاریخچه ی گزش (موردنت)

واژه ی mordent از اوایل قرن 19 میلادی وارد زبان انگلیسی شد. هرچند که واژه ی آلمانی Mordent و واژه ی ایتالیایی mordente از قرن هجدهم برای توصیف این اصطلاح موسیقی استفاده می شدند. البته باید دانست که ریشه ی تمامی این کلمه ها، واژه ی لاتین mordere می باشد که به معنی گزیدن و گزش است.

معنی واژه ی موردنت در طول سال ها، تغییر کرده است. برای مثال در دوره ی باروک، خود واژه ی موردنت، به معنی موردنت پایینی بود و واژه ی موردنت بالایی، در واقع به معنی یک موردنت سریع تر بود. این در حالی است که در قرن 19 میلادی، خود واژه ی موردنت به معنی موردنت بالایی بود و موردنت پایینی با نام موردنت معکوس شناخته می شد.

به اشتراک بگذارید:

مطالب پیشنهادی



1 دیدگاه درباره ی این مطلب


. برای ثبت دیدگاه خود درباره ی این مطلب، وارد حساب کاربری خود شوید.


mani mani :
این نت زینت، کاربرد زیادی توی آهنگ ها داره و زیبایی خاصی بهشون میده
1399/11/12